Sabtu, 11 Disember 2010

Syarat-Syarat dan perjanjian penyewa kenderaan


SYARAT- SYARAT  DAN PERJANJIAN PENYEWA/PEMINJAM KENDERAAN

1.                 Mempunyai lesen memandu Malaysia kelas D yang sah.

2.                 Penyewa /peminjam dilarang melakukan kegiatan jenayah. Jika ingkar laporan polis akan dibuat.

3.                 Penyewa/peminjam tidak dibenarkan menukar,mengambil  sebarang alat ganti terhadap kenderaan yang disewa/dipinjam. Jika ingkar loporan polis dibuat ‘ Kes curi spare-part kenderaan’.

4.                 Segala tuntutan saman yang dikeluarkan pihak berkuasa adalah tanggungjawab penyewa/peminjam.

5.                 Sebarang kerosakan kecil atau besar  adalah tanggungjawab penyewa/peminjam sepenuhnya.

6.                 Kenderaan yang disewa/dipinjam hendaklah dipulangkan mengikut masa yang dijanjikan. Jika lewat bayaran tambahan dikenakan.

7.                 Sekiranya penyewa/peminjam tidak memulangkan kenderaan melebihi tempoh 12 jam tanpa sebarang pesanan/pemberitahuan  penyewa/peminjam akan dianggap ‘kes curi kereta’. Laporan polis akan dibuat.

8.                 Wang deposit minima adalah sebanyak RM 200.00 bergantung kepada jenis kenderaan. Wang deposit akan dipulangkan selepas tempoh 7 hari berkerja, sekiranya tiada rekod saman dan kenderaan dalam keadaan baik seperti sebelum disewa/dipinjam.

9.                 Penjagaan kenderaan semasa tempoh sewaan/ pinjaman adalah di bawah  tanggungjawab penyewa/peminjam sepenuhnya. Jadi diingatkan sentiasa berhati-hati semasa menggunakan kenderaan tersebut.

49 ulasan:

makhlok goro goro berkata...

assalamualaikum.
saya nak tumpang bertanya.
saya tertarik dengan bisnes sewaan kereta ini.
tetapi tiada pengalaman.
boleh saya minta tolong sedikit sebanyak dari anda?
saya ingin buat kecil-kecilan.
saya ingin tahu prosedur2 yang perlu ada.
tolong ya.

Cikgu Z berkata...

Mudah ajer.... ada cutomer on jer la. Tapi kena hati-hati dalam bidang ni. banyak risikonya. Kalau nak join boleh gak. Duduk bawah syarikat saya dulu la. Keuntungan adalah 60/4o. Kamu 60 saya 40.

makhlok goro goro berkata...

tentang persediaan bisnes ni..apa yg perlu saya ada...boleh detailkan...

Cikgu Z berkata...

ada kereta on je la bro

Tanpa Nama berkata...

salam... saya ada soalan yang hendak dikemukakan.. harap pihak anda dapat menjawab soalan saya untuk meleraikan segala masalah & kesulitan...
setiap bulan saya membayar sewa kereta... dan sekiranya ada saman saya akan membayarnya... adakah maintenance kereta pun saya kena menanggungnya??? bagi saya, apa guna tiap2 bulan saya bayar sewa kereta tapi maintenance kereta saya tanggung dan ape plak tanggungjawab orang yang menyewakan kereta kepada saya???

Cikgu Z berkata...

Saman akan dibayar oleh orang yang menyewa kereta kita. Itu adalah perjanjiannya. Sebab itu wang deposit saya akan pulangkan dalam tempoh 1 minggu. Dalam tempoh tersebut saya akan dapat tahu penyewa itu mempunyai saman atau tidak. Begitu juga dengan kerosakan kereta semasa tempoh sewaan. itu tanggungjawab penyewa. Tanggungjawab kita hanyalah menyediakan kereta yang sempurna dan selamat digunakan.

Tanpa Nama berkata...

saya ada keteta wira tahun 1999.. adakah pihak tn masih menerima kereta lama utk disewakan?

ZaidiBayu berkata...

auto atau manual. sekiranya kenderaan masih memuaskan kira ok la

mendeela berkata...

tanpa nama,
cubalah bezakan
"maintenance" disebabkan wear & tear
dan "repair" disebabkan kerosakan akibat kemalangan

maintenance datang dari kata asas "maintain"
contohnya, mandi adalah maintenance
jatuh tan gga adalah accident.

tak paham lagi ?

Wildchild berkata...

assalamualaikum bro, bleh x share agreement letter dgn saya....harap bro dpt membantu....tq

Tanpa Nama berkata...

agrement tiru macam sewa rumah punya

Cikgu Z berkata...

ya... betul tu

Salina berkata...

Salam kalo sy nk mula buat bisnes ni tp kereta sy free after 5ptg t
Utk wksdys dan wknd free blh ke buat kereta sy myvi auto sy di melaka

Cikgu Z berkata...

U try first. cari kawan2 dulu sebagai customer.

Tanpa Nama berkata...

saya nk tanye..kita wt bisnes ni kne buka syarikat ke?

Cikgu Z berkata...

tak pun tak pa.

Cikgu Z berkata...

takyah pun tak pa

safwanbadri berkata...

macam mana kalau berlaku kemalangan?sah ker agreement kalau buat sewa kete xde company?minta pencerahan

Tanpa Nama berkata...

ada pakej sewa innova tak.
separuh hari, satu hari, 2 hari, 3 hari...seminggu mcm mana?

KERETA SEWA ZAILIN MELAKA/NS berkata...

Saya nak tumpangkan kancil 850 (auto) thn 2000 dan 660 (manual) tahun 2002..macamana kira??

Tanpa Nama berkata...

macam mana kalau berlaku kemalangan?sah ker agreement kalau buat sewa kete xde company?minta pencerahan

KERETA SEWA ZAILIN MELAKA/NS berkata...

Saya nak tumpangkan kancil 850 (auto) thn 2000 dan 660 (manual) tahun 2002..macamana kira??

Tanpa Nama berkata...

Salam bro..sy brminat ngan bisnes ni..masih boleh join tuan ke?

Tanpa Nama berkata...

Salam bro saya br nk jalankan sewa van blh kongsi info x.tqvm

Unknown berkata...

saya ingin menyewa kereta kancil sebulan sebulan, bagaimanakah caranya dan berapa harga sewanya?

Unknown berkata...

saya tiada kenderaan utk urusan kerja, dan saya hanya mempunyai budget sekitar rm300 hingga rm350 sebulan sahaja, adakah anda mempunyai kenderaan utk saya menyewanya dlm sebulan dgn budget yang sebegini?

Cikgu Z berkata...

ada lagi tak kancil auto tu

Tanpa Nama berkata...

wang deposit minimum RM200, sekiranya saya ingin menyewa van hiace utk 2 hari kadar sewa RM600. adakah kadar sewa + deposit = RM800? mohon pencerahan

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan, saya bercadang untuk membeli sebuah Toyota Vellfire dan bercadang untuk membuat kereta sewa.... Boleh saya tahu berapa sharing profit....

Kalau saya pajak kan kat tuan, berapa pulak monthly yg saya boleh dapat...

Unknown berkata...

Assalamualaikum... maaf mencelah.. kalau ada sesiapa nak menyewa kenderaan di Negeri Sembilan bolehlah deal dengan saya.. atau ke www.goldensand.com.my .. terima kasih admin...

Cikgu Z berkata...

Kalau ada sesiapa nak letak kenderaan untuk disewakan dibawah syarikat kami, kadar keuntungan adalah 70/30.

Tanpa Nama berkata...

Salam...admin ada mengatakan risiko yg terjadi dlm perniagaan kereta sewa... minta tolong admin senaraikan risiko-risiko tersebut...terima kasih

yg berminat...

Unknown berkata...

asslmkum...sy berminat nak letak keta sy..tpi sy nak tau..apakah risiko yg sy akan tanggung sekiranya apa2 berlaku pd keta sya...??atau smuanya ditnggung oleh syarikat insurans.

Tanpa Nama berkata...

SYA DE KETE KIA NK JDKN KETE SEWA DI SYRIKT ENCIK..BLH ??

Unknown berkata...

askum saya dari melaka , syarikat saya membuka business kereta sewa , kepada mereka yang berminat nak menghantar kereta pada syarikat saya di persilakan , yang beminat sila email ke : terbocas@gmail.com.
maaf admin tumpang lalu , saya perlukan banyak kereta sbb sekarang permintaan banyak tp kereta kurang

Tanpa Nama berkata...

Minta pencerahan letak kereta utk zaidi bayu sewakan. Bleh dpt full info x? 0173288618 klang dan ada masa tuk htrkn kereta kpd pnyewa.

Tanpa Nama berkata...

agrement sewa rumah pu xde

Unknown berkata...

assalamualaikum, sy nk tanya.jika sy bukak bisnes sewa kereta secara bersendirian tanpa didaftarkan bawah mana2 syarikat (secara illegal), dan berlakunya kemalangan oleh penyewa kereta, adakah saya akan disaman atau dikenakan tindakan undang2 jika diketahui pihak berkuasa? mohon pencerahan.terima kasih

Syikin Yajid berkata...

Saya mempunyai kereta kelisa manual tahun 2006 boleh join bagi sewa tak

Tanpa Nama berkata...

Kereta honda city 2006 sy nk disewa.blh dpt contact number x?

RedVirus berkata...

Hye admin.. Saya nk letak kereta sy d bwh company tuan tuk side inciome.. Tapi saya gune kereta setiap sabtu ahad..

RedVirus berkata...

Oh ya hp saya 0176733664 area setapak.. Keta saya saga flx sv 2013 bulan 9

Tanpa Nama berkata...

Slm.......sy ada 2 buah Van Toyota HIACE baru untuk di sewa.....siapa berhajat boleh hubungi 016-3649048 ( WAN )

ABN AMRO Login Demo - Helpdes berkata...

Hope
Smiles from the threshold of the year to come,
Whispering 'it will be happier'...
- ABN AMRO Login Demo - Helpdesk

Nor berkata...

Salam tuan tanah.tumpang iklan..
Estima utk disewa bolehla hubungi sy cikgu nor area klang@shah alam..019-2222777

Saga baru en hafizal 017-8483113.
Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Assalam,,
Saya ingin tanya pendapat,,ingin menceburkan diri dalam bisnes sewa van
saya bercadang untuk membeli sebuah van sekitar 2009 or 2010 tapi masih baik, 11 seat,,van tersebut akan saya buat untuk sewaan pada sesiapa yg ingin menyewa.

Soalan saya.
Apakah risiko yg perlu saya hadapi dan protection yg perlu saya buat.supaya masalah atau risiko yg bakal saya hadapi dapat saya tangani sebaiknya.
(sekadar ingin menambah pendapatan bulanan dan kegunaan sendiri)

albeeb berkata...

As Salam Tuan, saya ada Camry 2.0G A/T, 2009 untuk disewakan secara kontrak dengan syarikat Tuan. Boleh ke?

Tk

Azman (0192642583)

albeeb berkata...

As Salam Tuan, saya ada Camry 2.0G A/T, 2009 untuk disewakan secara kontrak dengan syarikat Tuan. Boleh ke?

Tk

Azman (0192642583)

MuezAl berkata...

Salam... Tuan,saya ada Viva elite 1.0 tahun 2014... Klau saya hendak sewakan secara kontrak dibawah syarikat tuan boleh ke?
Ayu (0162971725)

Pautan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...